english version
Mapa Nowej Rudy
AKTUALNOŚCI

Do Nowej Rudy i Wałbrzycha tę oryginalną grę sportową przywieźli Państwo Izabella i Zbigniew Bizoń....

W sobotę 17 listopada 2018 roku w MBP w Nowej Rudzie – Słupcu odbył się niezwykły koncert pod hasłem NUTW ......

Informacje z Gór Sowich

MAJORKA – UKOCHANA WYSPA CHOPINA

Data: 2018-10-30, dodano przez admin
Kategorie: [ News NUTW - Noworudzki Uniwersytet Trzeciego Wieku ]

14 października 2018 r. grupa turystów z NUTW wyruszyła przez Czechy, Niemcy, Francję do Barcelony w Hiszpanii, a stamtąd promem na Majorkę. Do miejscowości Palma de Mallorca dopłynęliśmy 16 października, a stamtąd udaliśmy się na najdalej wysunięty na północno – wschodni kraniec wyspy, czyli na przylądek Cap de Formentor, do którego poprowadziła nas wąska, pełna zakrętów droga.

Z okien autokaru podziwialiśmy fascynujące widoki skalistych klifów i śródziemnomorskiej roślinności porastającej wzgórza. Gdy stanęliśmy na szczycie niemal dech zaparło nam w piersiach, przed naszymi oczami rozpościerał się niesamowity widok. Wspaniałe góry i niemal błękitne morze. Po chwili odpoczynku wyruszyliśmy do Alcudii, miasta położonego w północno – wschodniej części Majorki, usytuowanego pomiędzy dwiema zatokami. Miasto zauroczyło nas średniowiecznymi murami obronnymi, rzymskimi ruinami i przepiękną starówką. Tutaj też uczestniczyliśmy w niezwykłym koncercie Flamenco, który odbywał się na scenie znajdującej się na dawnej arenie walk z bykami. Potem wyruszyliśmy na targ. Tu podziwialiśmy regionalne wyroby, targowaliśmy się i dokonywaliśmy drobnych zakupów. Wieczorem dotarliśmy do hotelu w S`Illot. W kolejnym dniu wyruszyliśmy do stolicy wyspy, czyli do Palma de Mallorca. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w zamku Castell de Bellver, który uchodzi za jeden z najciekawszych i najpiękniejszych w Europie. Dzisiaj znajduje się w nim Muzeum Historii Miasta.

Z murów zamku rozciąga się wspaniały widok na miasto. Potem spacerowaliśmy uliczkami Starego Miasta i podziwialiśmy zabytkowe budowle: budynek giełdy zaprojektowany przez Gaudiego, katalońskiego architekta i inżyniera secesyjnego słynącego z wyjątkowych projektów; kościół Eulalii, kościół św. Franciszka, Katedrę La Seu. Słuchaliśmy opowieści naszego pilota – przewodnika, pana Bartłomieja Dolaty. Ciekawie przyglądaliśmy się rzeźbom przedstawiających Rzymian, które zostały podarowane gen. Franco przez Mussoliniego. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do winiarni Macia Batle, której właściciele przygotowali dla nas poczęstunek i zaprosili na degustację wina. Następnego dnia, w czwartek odkrywaliśmy niezwykle urokliwe zakątki S`Illot. Z punktu widokowego podziwialiśmy piękno zatoki. Nad naszymi głowami rozpościerało się turkusowe niebo, gdzieniegdzie pokryte białymi obłokami. Zwieńczeniem dnia była dyskoteka w hotelowym barze. Goście obecni w hotelu przyłączyli się do zabawy. Tańce trwały do późnych godzin nocnych. Kolejny dzień obfitował w niezwykłe atrakcje. Najpierw udaliśmy się do Smoczej Jaskini (Cuevas del Drach). Z podziwem oglądaliśmy niezwykłe cuda natury: stalaktyty, stalagmity i stalagnaty. Podziwialiśmy podziemne jezioro Martel. To właśnie w jaskini wysłuchaliśmy niecodziennego koncertu. Muzycy przypłynęli na przepięknie oświetlonych łodziach. Koncert, mimo że bardzo krótki, zachwycił wszystkich turystów. W drodze powrotnej odwiedziliśmy fabrykę pereł Pearls Orquidea w Manacor. W sobotę po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie Valldemossy, miasta, w którym przebywał w towarzystwie George Sand Fryderyk Chopin. Valldemossa to niewielka miejscowość położona w górach Sierra de Tramuntana w odległości 17 km od stolicy wyspy. Tu zwiedzaliśmy dawny Klasztor Kartuzów. Podziwialiśmy starą aptekę, eksponaty klasztorne, ekspozycję poświęconą Chopinowi, a także pałac króla Sancha oraz przypałacowy ogród. Odwiedziliśmy też galerię sztuki współczesnej z dziełami Pabla Picassa i Joana Miró. Zwróciliśmy uwagę na to, że z każdej celi klasztornej można było wyjść na taras, na którym, żyjący w odosobnieniu zakonnicy, uprawiali warzywa na własne potrzeby. Tu także wysłuchaliśmy krótkiego koncertu chopinowskiego. Potem zwiedzaliśmy to niezwykle malownicze, górskie miasteczko. Byliśmy w kościele św. Bartłomieja, Kaplicy św. Katarzyny Thomas. Po spacerze starymi uliczkami oraz krótkim odpoczynku przy kawie i bułeczkach coca patata wracaliśmy do S`Illot. Widok wijącej się niczym serpentyna drogi zapierał dech w piersiach. Z jednej strony drogi potężne, porośnięte śródziemnomorską roślinnością góry, a z drugiej przepaść i lazur morza. Po przejechaniu przez góry zatrzymaliśmy się na krótko w porcie Andratx. W niedzielę po śniadaniu wyruszyliśmy na rejs statkiem wzdłuż wybrzeża. Podziwialiśmy wspaniałą śródziemnomorską architekturę nadmorskich miejscowości. Po wpłynięciu do Porto Cristo część wycieczkowiczów udała się na targ. Inni popłynęli dalej. Podziwiali poszarpane, skaliste wybrzeże oraz nadmorskie jaskinie. Po powrocie do S'Illot niektórzy zażywali morskich kąpieli i korzystali ze słońca. Inni robili ostatnie zakupy. Pozostali zwiedzali miasto i odkrywali jego uroki (podziwiali niezwykle urokliwą rzymską dzielnicę). W poniedziałek 22 października po wcześniejszym niż zwykle śniadaniu udaliśmy się do portu w Palma de Mallorca. Wjechaliśmy na prom i ok. 12.30 popłynęliśmy do Barcelony, a stamtąd przez Francję, Niemcy i Czechy do Polski. Pełni niezapomnianych wrażeń we wtorek ok. 23.00. dotarliśmy do Słupca.

Tekst: Barbara Fiączyk
Zdjęcia: Halina Pressel i Barbara Fiączyk

WZRUSZAJĄCY SPEKTAKL W KOŚCIELE ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ W NOWEJ RUDZIE – SŁUPCU - Starsze »
« Nowsze - DLA NIEPODLEGŁEJ

wiatr: wschodni 4 m/s
cisnienie: 965 hPa
Portal Pogodynka.pl
Prognoza num. COSMO, nie zweryfikowana przez synoptyka
e-Pogoda z Nowej Rudy

Polecamy:
Kurier TV Sudecka
TV Klodzko
www.Ziemiaklodzko.pl

Copyright © 2009 - 2016 www.NowaRuda.pl - Prywatny Noworudzki Serwis Informacyjno - Turystyczny