english version
Mapa Nowej Rudy
AKTUALNOŚCI

W niedzielne popołudnie (16 września) trzydziestoosobowa grupa słuchaczy NUTW i Koła PSD w Nowej Rudzie wzięła udział w ......

PLAKAT O DNIACH SENIORA I INAUGURACJI ROKU AKADEMICKIEGO 2018/2019...

Informacje z Gór Sowich

MAGICZNA WYSPA SŁOŃCA

Data: 2018-03-13, dodano przez admin
Kategorie: [ News NUTW - Noworudzki Uniwersytet Trzeciego Wieku ]

To Sycylia. Przepiękne, mocno zróżnicowane widoki, cudowne słońce i wabiące w maleńkie zaułki starożytne legendy, mity i baśnie łączą się w jedno uzupełniane aromatem wszechobecnej smakowitej kawy, przepysznych lodów i lokalnych przysmaków.

Na spotkanie z Sycylią pojechaliśmy (tym razem mała, trzynastoosobowa grupa) z zaprzyjaźnionym już biurem podróży HUBTOUR w towarzystwie podróżników z innych UTW (Szczecin, Kozienice, Myślenice, Magdalenka) i niezastąpionym przewodnikiem Bartoszem Półtorakiem - czyli Bartusiem, jak sam o sobie mówi. Sycylijska przygoda trwała 8 dni (3.03 - 10.03. 2018). Na pierwszy nocleg zatrzymaliśmy się w pobliżu Neapolu. Mimo dość późnej pory zrobiliśmy sobie krótki spacer nad Zatokę Neapolitańską. Niemile zaskoczyła nas zaśmiecona plaża, za to światła migoczące nad dalekim brzegiem zachęcały do robienia nocnych zdjęć.

Następnego dnia dojechaliśmy do Villa San Giovanni i małym promem szybko przeprawiliśmy się do Mesyny, by stamtąd osiągnąć niebawem malowniczy wąwóz Gole del Alcantara. Jest to jedna z najciekawszych atrakcji przyrodniczych na Sycylii. Przez bazaltowe skały rześko przepływa rzeka Alcantara, rzeźbiąc efektowne przełomy. Po długiej podróży spacer wśród bujnej zieleni z widokami na przepychającą się wśród bloków skalnych rzekę, był świetnym wypoczynkiem. W kawiarence na terenie rezerwatu można było wypić doskonałą kawę (jak wszędzie we Włoszech) i spróbować dżemu z owoców panoszącej się pysznie na całej wyspie opuncji. Późnym popołudniem dotarliśmy do malutkiej, przyklejonej do brzegów Morza Tyrreńskiego miejscowości, Marina di Patti i na kilka dni całkiem przyjemnie zamieszkaliśmy w Park Philip Hotel. Pogoda zachęcała do wieczornego spaceru, a ciepła woda w morzu do zamoczenia stóp... z czego skwapliwie skorzystaliśmy. Następnego dnia "objawiliśmy się" w Taorminie, uważanej za najpiękniejszą miejscowość na Sycylii. Wąskie uliczki z dziwnymi, ceramicznymi donicami, stare, zabytkowe budowle, lodziarnie z pysznymi lodami i miejscowym słodkim specjałem - cannoli, czyli rurką  nadziewaną kremem z serka ricotta o smaku pomarańczy, limonki albo wanilii, czy czekolady. No i niemal monumentalne ruiny starożytnego teatru greckiego (z III w.p.n.e.), pięknie usytuowanego, z jednej strony z widokiem na morze, z drugiej na Etnę często spowitą chmurami, na którą oczywiście pojechaliśmy. Stromy podjazd na 2000 m n.p.m. (Etna liczy sobie ponad 3300 m n.p.m.) z iście księżycowymi krajobrazami oraz tu i ówdzie zalanymi lawą domami. Na spacer wyruszyliśmy wokół kraterów Silvestri. Było strasznie zimno i wiał bardzo silny, lodowaty wiatr, więc za długo spacerować się nie dało. Następny dzień to Syrakuzy, które też szczycą się starożytnym teatrem oraz kamieniołomem znanym z doskonałej akustyki ( Ucho Dionizosa). Przy wejściu na wyspę Ortigia wita nas pomnik Archimedesa, a my kierujemy się do dawnej świątyni Ateny, a obecnie katedry, którą nieco później zwiedzamy też wewnątrz. Spacer kończymy przy źródle Aretuzy, a w czasie wolnym delektujemy się oczywiście kawą i kolejnym sycylijskim specjałem - arancini (włoskie panierowane kule ryżowe, nadziewane mięsem, warzywami, serem itp.). No i wreszcie odwiedzamy Palermo. To stolica Sycylii, która razem z wyspami Liparyjskimi i jeszcze kilkoma mniejszymi, tworzy region autonomiczny. Zwiedzanie zaczynamy od Pałacu Normanów ze słynną, XII wieczną Capella Pallatina z przepięknymi mozaikami. Spacerując po starówce podziwiamy fantastyczną budowlę katedry, fontannę wstydu (nazwaną tak z powodu nagości posągów) i trafiamy na arabski targ, zapraszający kolorami warzyw i owoców, zapachami przypraw, bogactwem serów. Z pięknym miastem żegnamy sie przy operze. Jest to właściwe już pożegnanie z Sycylią, bowiem następnego dnia bladym świtem opuszczamy gościnną wyspę. Do Florencji dojeżdżamy późnym popołudniem i zwiedzamy ją już w świetle latarni. Jest to przysłowiowa wisienka na torcie, koronująca naszą wycieczkę. Spacerujemy urzekającymi uliczkami, podziwiamy ratusz, Pałac Medyceuszy, z Mostu Złotników spoglądamy na rzekę Arno. Niesamowite wrażenie robi gotycka, marmurowa katera Santa Maria del Fiore z osobnym (w tym samym stylu) baptysterium i wieżą.

Jeszcze lasagne na późną kolację i za Bolonią spędzamy ostatni nocleg we Włoszech. Po kilkunastu  godzinach jazdy - w tym z widokami na ośnieżone Alpy, jako pierwsi żegnamy się z pozostałymi uczestnikami wycieczki. I już czekamy na październikową wyprawę na Majorkę.

Noworudzki UTW

Anna Szczepan

fot. A. Szczepan

TEATR NUTW ,,KOMEDYJA,, W ZŁOTYM STOKU - Starsze »
« Nowsze - POLAK, WĘGIER – DWA BRATANKI

cisnienie: 963 hPa
25°C
Portal Pogodynka.pl
Prognoza num. COSMO, nie zweryfikowana przez synoptyka
e-Pogoda z Nowej Rudy

Polecamy:
Kurier TV Sudecka
TV Klodzko
www.Ziemiaklodzko.pl

Copyright © 2009 - 2016 www.NowaRuda.pl - Prywatny Noworudzki Serwis Informacyjno - Turystyczny