english version
Mapa Nowej Rudy
AKTUALNOŚCI

Miejski Ośrodek Kultury w Nowej Rudzie zaprasza na Noworudzkie Bieguny Kultury oraz Festiwal Sztuki Nowa Ruda....

Całkiem niedaleko, bo wystarczy dojechać do Karłowa, aby pospacerować dnem pradawnego morza kredowego istniejącego na terenie Gór Stołowych....

Informacje z Gór Sowich

NOWORUDZKI UTW NA KORSYCE: DZIKIE SERCE EUROPY

Data: 2017-11-02, dodano przez admin
Kategorie: [ News NUTW - Noworudzki Uniwersytet Trzeciego Wieku ]

Korsyka. Jak powiedział Antoine de Saint-Exupery, narodziła się „z gorącej miłości słońca i morza ”. A my, niespokojne, turystyczne duchy studentów Noworudzkiego UTW potwierdzamy to w całej rozciągłości. Bo właśnie w minioną niedzielę (29 października) pobytem na Korsyce zorganizowanym przez Biuro Podróży HUBTUR, zakończyliśmy dalekie wojażowanie na ten rok.

Z włoskiego Livorno wypłynęliśmy promem w najpiękniejsze godziny dnia - południe. Pogoda wspaniała i cudowne widoki na wybrzeże - najpierw włoskie, a potem korsykańskie i słoneczne refleksy na spokojnych wodach Morza Śródziemnego z malutkimi tęczami na falach pozostawionych przez prom. W Bastii przesiedliśmy się znowu do naszego autokaru i po smacznej obiadokolacji - cielęcy gulasz z makaronem i sałatą, a jak kto chciał to i winkiem do popicia, dotarliśmy do naszego kilkudniowego miejsca pobytu - czyli ośrodka Acqua Linda w Poggio-Mezzana. Ładne, dobrze wyposażone apartamenty nad samym morzem pozwalały na podziwianie malowniczych wschodów słońca "wychodzącego z morza" z majaczącą w tle wyspą Montecristo. No i codziennie świeżutkie bagietki, croissanty i inne bułeczki  - mniam, mniam jak mawiał nasz niesamowity przewodnik, Bartuś - czyli Bartosz Półtorak, znany nam już z zeszłorocznej wycieczki do Londynu. Zwiedzanie wyspy zaczynamy od Alerii, miejscowości położonej nad rzeką Tavignano, najdłuższej  na Korsyce. Tu, na terenie Fort de Matra były kiedyś dawne, starożytne lokacje o czym świadczą archeologiczne wykopaliska a oprócz tego turystów przyciąga stary, malutki kościółek św. Marcela. Tutaj też widzimy rosnące na drzewie prawdziwe truskawki. Do Corte dojeżdżamy w niecałą godzinkę i na początek przez ciekawy most nad rzeką zaprojektowany przez samego Eiffla przechodzimy na starówkę. Oglądamy cytadelę ( jak się potem okazało, takowe są chyba w każdym mieście na Korsyce), dom rodziców Napoleona Bonapartego i słuchając historii zatrzymujemy się na Placu Pascala Paoli i Placu Gianpietro Gaffori - bohaterów walk wyzwoleńczych Korsyki (bo Korsyka prawie zawsze do kogoś należała, a do Genui to nawet ponad 400 lat), zaglądamy do kaplicy Santa Croce z figurką Matki Boskiej Apokaliptycznej i raczymy się jednym ze specjałów Korsyki - ciastem z mąki kasztanowej (babeczka w rodzaju muffinki).

Przejazd przez przełęcz Vizzavona na wysokości  1100 m.n.p.m dostarcza niezapomnianych, przepięknych widoków. W nieco niżej położonej restauracji sprawdzamy jak smakuje "pulenta" z dodatkiem soli z mirtem lub ziołami z makii i już myślimy o wyprawie do Bonifacio. Górne miasto, położone na białych klifach łączących się z morzem,  z nieodzowną cytadelą i średniowieczną starówką urzeka duchem historii, atmosferą i pięknem. Amatorzy mocnych wrażeń schodzą po 188 schodach wykutych niegdyś w stromym klifie w celu zdobycia miasta, prawie na sam brzeg morza - widoki i wrażenia wynagradzają trud. Już zupełnie wypoczynkowo wypływamy wycieczkowym stateczkiem, aby przyjrzeć się od strony morza wapienno-piaskowcowym klifom, wpłynąć do grot i podziwiać malutkie zatoczki z uroczymi plażami. W Bastii, jednym z głównych miast Korsyki zwiedzamy Dolne Miasto z Placem św. Mikołaja i monumentalnym pomnikiem Napoleona a Górne Miasto z potężną cytadelą i Ogrodem Romieu, wykorzystywanym  niegdyś do celów obronnych. W wolne popołudnie korzystamy z uroków kąpieli w morzu - było ciepłe i fantastyczne, tudzież na spacerach, a na kolację próbujemy doradę w jakimś białym (?) sosie z miejscowymi przyprawami, który - tak jak ryba jednam smakował, innym niezupełnie. No i wreszcie Ajaccio - stolica Korsyki, miasto w którym urodził się Napoleon i ochrzczony został w katedrze Notre Dame de la Misericorde. I jest to miasto Napoleona, tak jak Calvi do którego zdążamy już tuż przed wyjazdem, jest miastem Krzysztofa Kolumba. Gdzieś tam po drodze zahaczyliśmy o miejscową winnicę smakując korsańskie wina, w którejś z przyjemnych mijanych knajpek jedni raczyli się kawą, inni piwem kasztanowym albo lodami, a jeszcze inni próbowali smakowitych małży albo sera brocciu, czy wreszcie likieru mirtowego. Podczas przejazdów "widokówkami" - czyli widokowymi trasami oprócz wspaniałych gór i połyskującego w słońcu morza, podziwialiśmy też dorodne drzewa eukaliptusowe, które dawno temu sprowadzono na wyspę aby w naturalny sposób opanować zachorowania na malarię oraz dęby korkowe z widocznymi okorowaniami. Nasyceni słońcem i fantastycznymi widokami tak morza jak i gór, ucieszeni cudowną bujną roślinnością, zaopatrzeni w korkowe pamiątki, zaciekawieni miejscową kuchnią z lekkim niedosytem wrażeń - bo w kilka dni wszystkiego nie da się zobaczyć, z portu Ile Rousse wypływamy do Tulonu, by potem pokonać jeszcze autokarem ok. 1700 km aby znaleźć się w domu.

Noworudzki UTW

Anna Szczepan

fot. A.Szczepan , J.Redlicki

KURIER NOWORUDZKO - RADKOWSKI Numer 10 (192) / październik 2017 - Starsze »
« Nowsze - POEZJA I MUZYKA - CZESŁAW NIEMEN

18°C
zachm. całkowite
Portal Pogodynka.pl
Prognoza num. COSMO, nie zweryfikowana przez synoptyka
e-Pogoda z Nowej Rudy

Polecamy:
Kurier TV Sudecka
TV Klodzko
www.Ziemiaklodzko.pl

Copyright © 2009 - 2016 www.NowaRuda.pl - Prywatny Noworudzki Serwis Informacyjno - Turystyczny