english version
Mapa Nowej Rudy
AKTUALNOŚCI

Trzydniowy projekt POGÓRZE w dniach 1 - 3 grudnia odwołany!Tym razem 2 grudnia 2017r. do Nowej Rudy NIE przyjedzie turystyczny pociąg....

Na stronie www.NowaRuda.pl znajdziecie Państwo aktualne e-wydanie Kuriera Noworudzko – Radkowskiego. Serwis www.NowaRuda.pl skierowany jest do wszystkich mieszkańców miasta i gminy Nowa Ruda....

Informacje z Gór Sowich

NOWORUDZKI UTW NA KORSYCE: DZIKIE SERCE EUROPY

Data: 2017-11-02, dodano przez admin
Kategorie: [ News NUTW - Noworudzki Uniwersytet Trzeciego Wieku ]

Korsyka. Jak powiedział Antoine de Saint-Exupery, narodziła się „z gorącej miłości słońca i morza ”. A my, niespokojne, turystyczne duchy studentów Noworudzkiego UTW potwierdzamy to w całej rozciągłości. Bo właśnie w minioną niedzielę (29 października) pobytem na Korsyce zorganizowanym przez Biuro Podróży HUBTUR, zakończyliśmy dalekie wojażowanie na ten rok.

Z włoskiego Livorno wypłynęliśmy promem w najpiękniejsze godziny dnia - południe. Pogoda wspaniała i cudowne widoki na wybrzeże - najpierw włoskie, a potem korsykańskie i słoneczne refleksy na spokojnych wodach Morza Śródziemnego z malutkimi tęczami na falach pozostawionych przez prom. W Bastii przesiedliśmy się znowu do naszego autokaru i po smacznej obiadokolacji - cielęcy gulasz z makaronem i sałatą, a jak kto chciał to i winkiem do popicia, dotarliśmy do naszego kilkudniowego miejsca pobytu - czyli ośrodka Acqua Linda w Poggio-Mezzana. Ładne, dobrze wyposażone apartamenty nad samym morzem pozwalały na podziwianie malowniczych wschodów słońca "wychodzącego z morza" z majaczącą w tle wyspą Montecristo. No i codziennie świeżutkie bagietki, croissanty i inne bułeczki  - mniam, mniam jak mawiał nasz niesamowity przewodnik, Bartuś - czyli Bartosz Półtorak, znany nam już z zeszłorocznej wycieczki do Londynu. Zwiedzanie wyspy zaczynamy od Alerii, miejscowości położonej nad rzeką Tavignano, najdłuższej  na Korsyce. Tu, na terenie Fort de Matra były kiedyś dawne, starożytne lokacje o czym świadczą archeologiczne wykopaliska a oprócz tego turystów przyciąga stary, malutki kościółek św. Marcela. Tutaj też widzimy rosnące na drzewie prawdziwe truskawki. Do Corte dojeżdżamy w niecałą godzinkę i na początek przez ciekawy most nad rzeką zaprojektowany przez samego Eiffla przechodzimy na starówkę. Oglądamy cytadelę ( jak się potem okazało, takowe są chyba w każdym mieście na Korsyce), dom rodziców Napoleona Bonapartego i słuchając historii zatrzymujemy się na Placu Pascala Paoli i Placu Gianpietro Gaffori - bohaterów walk wyzwoleńczych Korsyki (bo Korsyka prawie zawsze do kogoś należała, a do Genui to nawet ponad 400 lat), zaglądamy do kaplicy Santa Croce z figurką Matki Boskiej Apokaliptycznej i raczymy się jednym ze specjałów Korsyki - ciastem z mąki kasztanowej (babeczka w rodzaju muffinki).

Przejazd przez przełęcz Vizzavona na wysokości  1100 m.n.p.m dostarcza niezapomnianych, przepięknych widoków. W nieco niżej położonej restauracji sprawdzamy jak smakuje "pulenta" z dodatkiem soli z mirtem lub ziołami z makii i już myślimy o wyprawie do Bonifacio. Górne miasto, położone na białych klifach łączących się z morzem,  z nieodzowną cytadelą i średniowieczną starówką urzeka duchem historii, atmosferą i pięknem. Amatorzy mocnych wrażeń schodzą po 188 schodach wykutych niegdyś w stromym klifie w celu zdobycia miasta, prawie na sam brzeg morza - widoki i wrażenia wynagradzają trud. Już zupełnie wypoczynkowo wypływamy wycieczkowym stateczkiem, aby przyjrzeć się od strony morza wapienno-piaskowcowym klifom, wpłynąć do grot i podziwiać malutkie zatoczki z uroczymi plażami. W Bastii, jednym z głównych miast Korsyki zwiedzamy Dolne Miasto z Placem św. Mikołaja i monumentalnym pomnikiem Napoleona a Górne Miasto z potężną cytadelą i Ogrodem Romieu, wykorzystywanym  niegdyś do celów obronnych. W wolne popołudnie korzystamy z uroków kąpieli w morzu - było ciepłe i fantastyczne, tudzież na spacerach, a na kolację próbujemy doradę w jakimś białym (?) sosie z miejscowymi przyprawami, który - tak jak ryba jednam smakował, innym niezupełnie. No i wreszcie Ajaccio - stolica Korsyki, miasto w którym urodził się Napoleon i ochrzczony został w katedrze Notre Dame de la Misericorde. I jest to miasto Napoleona, tak jak Calvi do którego zdążamy już tuż przed wyjazdem, jest miastem Krzysztofa Kolumba. Gdzieś tam po drodze zahaczyliśmy o miejscową winnicę smakując korsańskie wina, w którejś z przyjemnych mijanych knajpek jedni raczyli się kawą, inni piwem kasztanowym albo lodami, a jeszcze inni próbowali smakowitych małży albo sera brocciu, czy wreszcie likieru mirtowego. Podczas przejazdów "widokówkami" - czyli widokowymi trasami oprócz wspaniałych gór i połyskującego w słońcu morza, podziwialiśmy też dorodne drzewa eukaliptusowe, które dawno temu sprowadzono na wyspę aby w naturalny sposób opanować zachorowania na malarię oraz dęby korkowe z widocznymi okorowaniami. Nasyceni słońcem i fantastycznymi widokami tak morza jak i gór, ucieszeni cudowną bujną roślinnością, zaopatrzeni w korkowe pamiątki, zaciekawieni miejscową kuchnią z lekkim niedosytem wrażeń - bo w kilka dni wszystkiego nie da się zobaczyć, z portu Ile Rousse wypływamy do Tulonu, by potem pokonać jeszcze autokarem ok. 1700 km aby znaleźć się w domu.

Noworudzki UTW

Anna Szczepan

fot. A.Szczepan , J.Redlicki

KURIER NOWORUDZKO - RADKOWSKI Numer 10 (192) / październik 2017 - Starsze »
« Nowsze - POEZJA I MUZYKA - CZESŁAW NIEMEN

cisnienie: 957 hPa
1°C
Portal Pogodynka.pl
Prognoza num. COSMO, nie zweryfikowana przez synoptyka
e-Pogoda z Nowej Rudy

Polecamy:
Kurier TV Sudecka
TV Klodzko
www.Ziemiaklodzko.pl

Copyright © 2009 - 2016 www.NowaRuda.pl - Prywatny Noworudzki Serwis Informacyjno - Turystyczny